Iedereen houdt van succes. Zoals al gezegd het behalen van succes zorgt voor de aanmaak van dopamine. Het falen daarentegen zorgt voor een toename van het stresshormoon cortisol. De kunst is om je bezoekers op continue basis een succes te laten behalen. Dit kun je op verschillende manieren doen maar daarover later meer. Laten we eerst eens kijken naar hoe krachtig gamification is.
Zo voelen mensen een grote voldoening bij het lopen van een marathon en vooral bij het behalen van de finish. Bij het spelen van een game zoals Fifa 2013 voelen spelers ook voldoening maar in kleinere mate. Het verschil is echter dat bij een dergelijke game er continu kleine shots met dopamine worden afgevuurd doordat er telkens weer kleine uitdagingen en prestaties worden aangeboden waardoor de spelers voldoening voelen. Games kunnen er dus voor zorgen dat mensen zich goed voelen door continu uitdagingen te cre ren en hen een gevoel van prestatie en voldoening te geven. Echter vaak bestaat het grootste deel van het spelen van een game uit falen. Immers het duurt even voordat de speler voldoende skills heeft om een bepaald level te behalen. Daarom is het van belang om de uitdaging voldoening cyclus niet te lang te maken. Zodra er weer een shot dopamine wordt afgevuurd kan de speler er weer even tegenaan.
Lees hier meer over serious games en de werking daarvan en over effectiviteit en acceptatie van gamification en de gedragsstroom daarvan.
Een aantal van onze projecten waar we mee bezig zijn, kijk hier meer ...
Vergeet ons niet te volgen op Facebook, Twitter en LinkedIn! Lees hier alle updates!